Dat de VVD flink stijgt in de peilingen is logisch. Ook ik was, aan het begin van C. blij dat er iemand in het torentje zat met veel ervaring. Eerlijk is eerlijk, de crisisbonuspunten zijn voor Mark. Zijn diepe-zakken-verhaal was overtuigend genoeg om paniek te voorkomen en de eerste golf de kop in te drukken. Wie de zakken weer gaat vullen en hoeveel tijd we daarvoor uittrekken, daar gaan we het tot aan de verkiezingen in 2021 over hebben.

Twee miljard per jaar aan asfalt

Maar het gaat niet alleen om de toekomst van Nederland en welke kant we opgaan. Wat ook heel interessant wordt, is dat alle langdurige geplande projecten opnieuw moeten worden bekeken. Hebben we ze nog wel nodig in het nieuwe normaal. Neem nou bijvoorbeeld onze infrastructuur. De planning is om tot 2030 zo’n 19 miljard te investeren in snelwegen. We gaan de komende 10 jaar dus twee miljard per jaar uitgeven aan nog meer asfalt, terwijl we dat door het thuiswerken misschien helemaal niet meer nodig hebben. Met die twee miljard zouden we ook iets anders kunnen doen, bijvoorbeeld het complete Openbaar Vervoer gratis maken.

Amelisweerd is geraamd op 1,2 miljard

Snelweg is echt heel duur. Een kilometer snelweg kost al snel 100 miljoen. De verbreding van de A27 bij Amelisweerd is geraamd op 1,2 miljard. En wat bij de overheid “geraamd” betekent weten we sinds de Betuwelijn. Het wordt vaak duurder, maarja, je kan ook niet halverwege een snelweg zeggen: “Heren, het geld is op, wij zijn snel weg!” Als we Amelisweerd niet doen en gewoon weer openstellen voor boomhutbewoners en hondenuitlaters, dan houden we dus veel meer over dan die schamele 1,2 miljard. Met dat geld kunnen we het hele daklozenprobleem in Nederland oplossen. Hoe gek het ook klinkt. Als we het met z’n allen willen, dan gebeurt het. Daar zijn verkiezingen voor.

Het OV is voor de vitale beroepen

Wedden dat de asfaltpartijen gaan zeggen dat we door C. juist heel snel snelwegen nodig hebben. Want geen acht bouwvakkers meer in een busje. Niet meer carpoolen. Het OV is voor de vitale beroepen, verder pakt iedereen de auto. Het wordt druk. We slibben dicht. Snel snelwegen!

In Hasselt is het OV gratis

We kunnen natuurlijk ook van het momentum gebruik maken om het OV nu op te schalen. Als je het aantal bussen zou verdubbelen, dan kunnen er evenveel mensen gebruik maken van de bus als vóór “het nieuwe normaal”. Er staan nog 10 duizend touringcars werkeloos stil. Dus bussen zat. In Hasselt (België) hebben ze het OV gratis gemaakt en het aantal bussen ruim verdubbeld. Het is een groot succes. Het OV-gebruik vertienvoudigde.

De trein zou nu al gratis moeten zijn

Voor de trein is het al helemaal makkelijk. Met de steun die de NS nu al krijgt van de overheid – dus van ons – om niet om te vallen, zou de trein nu al gratis moeten zijn.

Goedkoopste OV van de wereld

Stel je toch eens voor. Nu hebben we nog het duurste OV van de wereld, maar als wij het allemaal echt willen dan hebben we volgend jaar het goedkoopste OV van de wereld. En niemand meer dakloos.

De hemel op aarde.

Jan van Piekeren

straatnieuws.nl

Geef een antwoord